skip to Main Content

MENOPAUZA – VREME PROMENA

Pedeseti rođendan mnoge žene doživljavaju kao prelomni trenutak u životu, kao početak starenja, bez obzira na to što u današnjim okolnostima još nisu ni blizu godina za penziju, niti su njihove porodične obaveze smanjene. Većina ih je profesionalno aktivnih i u punom zamahu karijere, još uvek se bave decom koja su u tinejdžerskom uzrastu ili u periodu adolescencije, podržavajući ih u periodu odrastanja i osamostaljivanja, žive u potpunosti bračni život ili partnerski odnos u punom razvoju i brinu o roditeljima, kojima je zalaskom u pozne godine neophodna posebna pomoć i nega. Uz svo to mnoštvo aktivnosti i obaveza, nastupa i period fizioloških promena.

Odjednom, kao da ni sopstveno telo više nije saveznik, jer se posle perioda “cikličnog funkcionisanja” organizam priprema za “drugi režim rada”, što može biti praćeno brojnim neprijatnim simptomima

Menopauza predstavlja prirodan proces fizioloških promena koje nastaju usled prestanka ovulacije i lučenja ženskih polnih hormona iz jajnika. Period tranzicije, perimenopauza, najčešće nastupa oko 45 godine i traje 5-7 godina, dok menopauza, ili klimaktreijum predstavlja završetak reproduktivnog perioda, i definisana je odsustvom menstruacije tokom 12 uzastopnih meseci.  Rođenjem, svaka žena nosi sa sobom rezervu od oko 500000 jajnih ćeija koja se sasvim iscrpi u periodu od puberteta do menopauze. Sa početkom reproduktivnog perioda, i tokom polne zrelosti, svakog meseca po jedna jajna ćelija (ponekad ih je i više) sazreva u folikulu jajnika, paralelno sa cikličnom proizvodnjom ženskih hormona odgovornih za njen razvoj i pripremu za oplodnju, U menopauzi, prestanak proizvodnje ženskih polnih hormona izaziva disbalans na koji organizam treba da se privikne.

Supstitucija hormonima se često savetuje ženama mlađim od 45 godina jer estrogeni imaju zaštitno dejstvo na srce i mozak i odlučujući su za prevenciju gubitka koštane mase. Kod žena u pedesetim, ginekolozi pre svega procenjuju odnos koristi i rizika u odnosu na težinu simptoma, nasledni faktor za pojavu raka dojke, uzimajući u obzir i odnos same pacijentkinje prema supstitucionoj hormono-terapiji.

Pojedine žene nemaju praktično nikakvih simptoma, dok druge opet imaju veoma uzemirujuće tegobe

Tokom perimenopauze, menstrualni ciklusi mogu biti neredovni, a sa menopauzom počinju talasi vrućine praćeni noćnim znojenjem, napetošću u dojkama i vaginalnom suvoćom. Prateći simptomi često su povećanje telesne težine, lupanje srca, nesanica, iritabilnost, emocionalna labilnost, inkontinencija i pojačano opadanje kose.

Lekovito bilje može biti pouzdani saveznik u periodu menopauze

Fitoterapija može biti od velike pomoći za ublažavanje valunga i noćnog znojenja. U te svrhe može se koristiti lekovito bilje koje sadrži fito-estrogene (kao što je soja), ili lekovito bilje koje stimuliše hormonsku funkciju jajnika (kao što je žalfija) čija upotreba se preporučuje u periodu dok funkcija jajnika nije sasvim ugašena. Fito-estrogeni deluju pouzdano uz minimum neželjenih efekata. Upotreba nadzemnog dela srdačice i herbe hajdučke trave, takođe mogu pomoći prevazilaženju hormonskih disbalansa, dok preparati na bazi kantariona mogu pomoći kod depresivnog raspoloženja, zabrinutosti ili nervoze, bilo da su prouzrokovani hormonalnim promenama ili su izazvani životnim okolnostima. Pri upotrebi proizvoda na bazi kantariona potreban je poseban oprez ukoliko se istovremenoj koristi i klasična medikamentozna terapija.

Jedan od simptoma tokom ovog perioda su palpitacije – “lupanje srca” u čijem ublažavanju mogu pomoći čaj od cveta gloga sa listom ili Kapi gloga, dok Kapi za srce osim povoljnog dejstva na srčani ritam sadrže i lekovito bilje koje deluje umirujuće na centralni nervni sistem i ublažavaju napetost.

Nesanica je takođe učestala u ovom životnom dobu prepunom raznih izazova. U njenom prevazilaženju mogu pomoći čajevi od korena valerijane, šišarica hmelja i lista matičnjaka, kao i ODOVAL S capsule. Kod problema sa pamćenjem i koncentracijom, tradicionalno se preporučuju proizvodi na bazi ginka, čiji su pojedini lekoviti oblici od standardizovanih ekstrakata ušli i u klasičnu terapiju.

Promena u lučenju estrogena i progesterone može uticati i na opšti hormonalni status i ravnotežu, usporenje metabolizma, što za posledicu ima i povećanje telesne težine, stoga upotreba Čajne mešavine za mršavljenje uz redovno kretanje može doprineti da se telesna težina drži pod kontrolom.

Promena hormonalnog statusa utiče i na kožu koja postaje suvlja, stoga joj je potrebna nega odgovarajućim preparatima, a posebnu pažnju je potrebno obratiti i na dovoljan unos tečnosti. Opadanje kose i pojava maljavosti u regionu brade i brkova su takođe česti tokom ovog perioda, obzirom da se lučenje testosterona (koji u ženskom organizmu redovno luče nadbubrežne žlezde) ne smanjuje. Uzroci mogu biti i poremećaj rada štitaste žlezde, nedostatak cinka i stres, a upotreba Losiona za kosu može pomoći u prevazilaženju ovog problema.

Menopauza je često praćena vaginalnom suvoćom i istanjenjem vaginalne sluzokože koja postaje osetljivija na upale i infekcije, što može dovesti I do smanjenja seksualne želje. Hormonalne kreme sa lokalnim delovanjem mogu pomoći da se ublaže simptomi jer povoljno deluju na vaginalnu vaskularizaciju, obnovu sluzokože i održanje kisele sredine koja je optimalna za održanje zdrave vaginalne flore. Osim ovih preparata, Vagitorije od nevenovog ili kantarionovog ulja povoljno deluju na epitelizaciju vaginalne sluzokože i uspostavljanje potrebne vlažnosti.

Vreme je za promene

U drugoj polovini XX veka, a naročito poslednjih decenija došlo do značajne promene u očekivanom trajanju dužine ljudskog života, što znači da period menopauze u životu žene traje nekoliko decenija.

Kako bi reorganizacija svakodnevice, i pozitivan stav prema ovoj novoj životnoj fazi doprineli ličnom zadovoljstvu i kvalitetu života, žena treba da je dobro informisana o promenama koje se dešavaju u njenom telu kako bi ih bolje razumela i preduzela sve što je moguće da otkloni prateće tegobe.

Od velike pomoći može biti je umereno bavljenje fizičkim aktivnostima. Sport ne stimuliše samo metabolizam, već povoljno deluje na kardiovaskularni sistem, popravlja raspoloženje, i doprinosi kontroli telesne težine. Džoging, hodanje i plivanje imaju dobar učinak, deluju povoljno na održanje mišićne mase i kao preventiva gubitka koštane mase. Povremena poseta sauni može pomoći ublažavanju valunga jer omogućava da se organizam privikne na brzu promenu temperature. Osim toga, promena toplo/hladno povoljno deluje na perifernu cirkulaciju, bolju ishranu kože, što doprinosi održanju njene elastičnosti i usporava starenje.

Okruženje u kome smo odrasli i kulturološki uticaji imaju velikog uticaja na lični doživljaj sebe samih

Stoga, ulazak u menopauzu može biti sagledan i kao mogućnost za novi početak, period kada najzad (ukoliko to nije činila ranije) žena sebi dozvoli da bude svoj lični prioritet. Iskren “razgovor sa samom sobom”, odgovori na pitanja: šta je meni sada zaista potrebno ? šta ja želim? Koji su moji ciljevi? mogu biti od velike koristi za osmišljavanje i planiranje nastupajuće životne faze.

Za sve vas, koje ste nesebično davale i svojom požrtvovanošću se ugradile u živote svojih bližnjih, podrška prijatelja i porodice tokom ovog perioda je od neprocenjivog značaja za održanje poverenja u sebe i osećaj sopstvene vrednosti, zato, ako do sada to niste činile, budite slobodne da ih zatražite i prihvatite.

This Post Has 0 Comments

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Back To Top